piątek, 23 grudnia 2016

Prawdziwy keks angielski

 Nie jestem zwolenniczką keksów. Prawdę mówiąc nigdy ich nie lubiłam. Gdy byłam mała często był u nas w domu...a to na deser po obiedzie...a to goście przyjdą i trzeba mieć. Mama moja chyba bardzo go lubiła bo znikał z zawrotną prędkością podskubywany przy wieczornym filmie w telewizji. 



 Dwa lata temu wpadł mi w ręce przepis Fiony Cairns- tak, tak, to ta słynna cukiernik, która wykonała tort ślubny dla Księcia Williama-  i pomyślałam ",,,skoro angielska królowa jada taki keks to moja mam nie może być gorsza- w końcu też jest królową,,," hahha

fot z internetu

 Keks jest bardzo bogaty w owoce suszone i kandyzowane, orzechy, rum i przyprawy korzenne. Najpierw trzymałam się dokładnie ilości składników Fiony, ale jednak dla mojej rodziny kandyzowany imbir jest za ostry i w tym roku użyłam połowę porcji. Wam jednak podaję wersję nie zmienioną i sami sprawdźcie czy tez macie królewski smak.



 Keks najlepiej wykonać nawet kilka tygodni przed jedzeniem.

 Składniki [na tortownice 24 cm lub cztery małe podłużne formy 17x9 cm lub formę kwadratowa 24 cm bok] :
  • 125 g ciemnych kandyzowanych czereśni [użyłam wiśnie, bo czereśni nie mogłam znaleźć]
  • 150 g suszonych moreli
  • 150 g daktyli 
  • 200 g kandyzowanego imbiru [ w tym roku użyłam tylko 100 g]
  • 150 g rodzynek sułtańskich
  • 150 g rodzynek koryntek
  • 120 ml ciemnego rumu
  • 2 limonki
  • 295 g masła
  • 100 g pistacji bez łupin 
  • 100 g orzechów pekan
  • 150 g maki pszennej z proszkiem do pieczenia
  • 1 łyżeczka mieszanki przypraw korzennych
  • 1 łyżeka mielonego imbiru [ w tym roku użyłam 2 łyżeczek]
  • 1 łyżeczka soli
  • 150 g ciemnego cukru muscovado
  • 150 g mielonych migdałów
  • 5 jajek
  • 2 łyżki melasy ciemnej [ użyłam syropu kukurydzianego]
  • rum
  • dżem morelowy
  Suszone i kandyzowane owoce kroimy na mniejsze kawałki i umieszczamy w misce, ścieramy do niej skórkę z limonki oraz dodajemy sok i rum. Przykrywamy folia spożywczą i odstawiamy na noc. 

 Ucieramy masło z cukrem muscovado około 5 min i dodajemy mielone migdały. Podprażone w piekarniku lub na patelni orzechy pekan i pistacje siekamy. W osobnej miseczce roztrzepujemy widelcem jajka oraz melasę i powoli dodajemy do masy miksując. Mąkę łączymy z suchymi przyprawami i dodajemy do ciasta ciągle miksując.Na koniec dorzucamy owoce i orzechy i mieszamy wszystko dokładnie łyżką.
 Nakładamy do formy. Okrągła i kwadratową pieczemy około 2h w temperaturze  130 st C. Małe formy około godziny. Sprawdzamy czy suchy patyczek. Wystudzony nakłuwamy patyczkiem i nasączamy rumem.  Podgrzewamy dżem morelowy i smarujemy keks. Gdy dżem wystygnie stworzy piękną błyszcząca powierzchnie i zatrzyma wilgoć w środku.

8 komentarzy: